Tenk deg et lag. Det behøver ikke være Lillestrøm, Liverpool eller Lecce. Men gjerne det. Felles for disse lagene er at de har samme
oppbygging av laget, med 11 spillere på banen til enhver tid. De deler også internasjonale regler for spillet. Men det de nødvendigvis ikke har til felles, er samme utgangspunkt for å lykkes. Først må jeg jo nevne selvfølgelige faktorer som makt og penger, nasjonale satsninger, sponsing, etc. Det vil som regel løfte motivasjonen betraktelig. Klubbene får anledning til å bygge flotte baner i beste kvalitet, og mulighet til å forpleie supporterne godt. Det er flere klubber som har «rike onkler» fra mange verdenshjørner, og som spytter inn ekstra slanter med milliarder når nye, fremgangsrike spillere skal kjøpes eller stadion trenger et malingstrøk. Man skulle altså tro at penger og dermed makt
kan kjøpe suksess. Dette er bare en delvis sannhet, for skal du bygge et robust, sammensveiset og fremgangsrikt lag, holder det ikke med økonomisk motivasjon – selv med millionlønninger i uka. Da er det menneskene og samhandlingen som blir drivkraften for suksess. Ikke for det – toppklubbene i Europa og verden for øvrig har penger så det holder, men likevel er det spillerne som utgjør den store forskjellen.

Fotball

Se nå for deg disse spillerne på et fotballag. La oss gjøre et tankeeksperiment og forestille oss laget som en mellomstor bedrift,
bestående av totalt 20-25 ansatte. Alle de ansatte har ulike roller, og hvis vi sammenligner, så kan vi nok se en sammenheng mellom en trener og en toppleder. Topplederen skal være den som lager eller iverksetter strategier og sørger for at de ansatte følger den avtalte strategien. En utfordring er å få med alle og få alle til å dra samme retning – mot det samme målet. Her kommer kapteinen inn. Dette er gjerne markedssjefen eller kanskje daglig leder. Hen skal sørge for at de ansatte forstår og bruker de innspillene som kommer, og samtidig er
et aktivt talerør for at de ansatte bruker individuelle ferdigheter som bidrag for å løfte resultatene.

 

Du har kanskje lagt merke til at det er forskjellene i en bedrift som styrker? Dersom du er et sted der alle er enige, så kan det lett
bli monotont og lite kreativt. Det er når du har forskjeller og mangfold at laget skaper muligheter. I et fotballag har vi en målvakt og et forsvar. De organiserer seg ikke alltid med samme formasjon, men de har som hovedoppgave å forsvare. Dette er gjerne de grundige, strukturerte og trygge personene. De som er grunnmuren til huset, og som skal sørge for at det er ro og oversikt i egne rekker.
I en bedrift kan dette gjerne være regnskap, drift, HR, tillitsvalgte og produksjon. Når vi flytter oss oppover på banen, trenger vi kanskje enda mer kreativitet og smidighet. 

Midtbanen er tilretteleggerne som hele tiden øyner nye muligheter for å spille spissene gode nok til å score mål. En god selger kan
ha disse egenskapene, men kan gjerne være egosentrert nok til å ta egne initiativ. Så er det spissene, da. Eller gjerne spydspissene. For de kan være skarpe og nådeløse, utadvendte og sosiale, ofte personer med høy selvtillit og pågangsmot. Det behøver slett ikke være de mest kreative, men det er de som er der på rett sted til riktig tid. Ja, aksjespekulantene eller beslutningstakere, som kanskje trenger å være spontane, kjappe og se mulighetene. 

Så er det benkesliterne. På et fotballag vil det alltid være noen som starter på benken og som kommer innpå etter hvert. Enten på grunn av skader eller fordi treneren ser at hen må forandre formasjon eller annet. Sammenligner vi litt med næringslivet, så kan vi kanskje driste oss til å si at dette kan være de som alltid sørger for å komme på jobb, alltid gjør jobben sin, men kanskje er litt usynlig. Dette er ikke tapere. Det
er bare så utrolig viktig at de også får ta del av lagets samhold, og at de motiveres til å bidra når det trengs. I en bedrift kan det tenkes at dette er personer som ikke har fått slippe til med sin kunnskap, men som kanskje trenger et løft eller nye utfordringer. Det er ofte de du kanskje minst forventer det som kan gjøre den store forskjellen. Det handler om å mestre, og det handler om å gi noen sjanser.

 

Når alle disse mennesketypene samles på ett lag eller i en bedrift, kan det lett bli motsetninger. Men det er først når alle ser verdien i
samspill, verdien i å backe hverandre opp når det ikke går som forventet eller noen gjør feil, at dere fungerer som ett lag. Det er merkelig nok også da dere vil oppleve mest stang inn på dager som kanskje ikke alle er like skrudd på. Rett og slett fordi dere har laget bak dere, og er i det man kan kalle «flytsonen». 

Uansett om din bedrift er i medgang eller motgang, så er det alle individene du har ansatt som utgjør din bedrift. Uten dem hadde du aldri lykkes, men med dem har du all verdens muligheter.